Fortæl din mening om manualen

Ved at høre din mening bliver jeg klogere på, hvordan jeg kan forbedre manualen.
Målet med manualen er, at den skal være til mest mulig nytte for dig og andre.


Spørgsmål:

Hvad synes du for eksempel om manualens indhold:
Er der noget ved indholdet, som mangler, eller som bør uddybes?

Og hvad synes du om manualens design:
Er der noget ved designet, som kan ændres, så manualen bliver lettere at overskue eller mere indbydende at se på?

Andet?


Skriv din kommentar nedenfor. Tak for hjælpen!

8 tanker om “Fortæl din mening om manualen

  • Hej

    Godt arbejde med manualen.

    Et par kommentarer/rettelser af fejl:
    – (p. 6, 7, 10 og 12) Fint at lade tidtageren styre pilen. Bare alle er klar over, at det i sidste ende er protokolførerens ansvar. Tilsvarende er det også hans ansvar at styre holdfejlsskilte og markering, hvilket dog kan være svært, hvis holdfejl tælles på scoringstavlen.
    – Tip til tidtageren vedr. “styre tiden”: I de sidste 2 minutter er det vigtigere at få startet og stoppet tiden korrekt end at få point ført på tavlen.
    – (p.8) Ved scoring slutter muligheden for time-out, når indkasteren HAR BOLDEN TIL RÅDIGHED (dvs. i hænderne) jf. § 18.2.4
    – (p. 10) Hvis der gives straffekast som følge af fejl (i scoringsforsøg eller holdfejl) markeres dette med en apostrof i øverste højre hjørne (fx 8′ – fejl i 8. minut som giver 1, 2 eller 3 straffekast)
    – (p. 10) Tekniske fejl til træner markeres med “C” i øverste højre hjørne, hvis det er ham selv og “B” hvis det bænkpersonalet (inkl. udskiftningsspillere) som begår fejlen.
    – (p. 10 og 12) Efter hver periode – sæt streg gennem “ubrugte holdfejl”
    – (p. 12) Det er IKKE trænernes opgave at skrive holdopstillingen i protokollen. Dette er en KLAR misforståelse. Trænerne skal senest 20 minutter før aflevere en seddel med holdopstillingen, som PROTOKOLFØREREN skal skrive i protokollen jf. §§ 7.1 og 48.1
    – (p. 12) Senest 10 minutter før kampen skal protokolføreren få trænerne til at godkende holdopstillingen og angive de 5 startende spillere jf. § 7.2
    – (p. 12) Inden det indledende dommerkast – tjekke at det er de korrekte 10 spillere som er på banen fra start jf. ovenfor
    – (p. 12) Efter hver periode – noter hvor mange point der blev scoret i perioden
    – (p. 12) Efter første halvleg – sæt dobbeltstreg gennem ubrugte time-outs.
    – (p. 12) Vejledningen i FIBA-regler er i frohold til den protokol som benyttes internationalt. I alle seniorrækker i Danmark benyttes den “almindelige” protokol.

    Torsten

    • Hej Torsten

      Tusind tak for dine kommentarer. Det gør mig utrolig glad at modtage så grundig feedback.

      Jeg kigger nærmere på dine rettelsesforslag, næste gang jeg reviderer manualen. Det er dog desværre ikke sikkert, at jeg kommer til at realisere dem alle. For manualen skal kun indeholde de ”vigtigste” regler. Det skyldes, at en stor del af dens målgruppe er folk, som ikke har prøvet at sidde ved dommerbord før. Og dem vil jeg ikke risikere at overinformere. Ellers kan dommerbordet komme til at virke overvældende for dem. Sådan havde jeg det i hvert fald selv, første gang jeg skulle sidde ved dommerbord.

      Derfor fravalgte jeg adskillige regler, da jeg lavede manualen. Fx nævner den ikke, hvad dobbeltfejl betyder i forhold til skuduret. Det er selvfølgelig ærgerligt, at regler – som uden tvivl er vigtige for gennemførelsen af en kamp – er udeladt fra manualen. Denne problemstilling løses dog – til en vis grad – ved, at der i manualen henvises til konkrete sidetal i FIBA’s regelsamling, hvor læseren kan finde flere informationer. Måske har læseren mod på at dykke ned i disse informationer, når først han eller hun har fået lidt erfaring med dommerbordet.

      Endnu en gang tak for din hjælp og ikke mindst din tid.

      Mvh Klaus

  • Den er sgu god Klaus! Den burde alle klubber i DK printe, laminere, og sømme fast til deres dommerbord fremover.

    • Hej Mads

      Mange tak for dine søde ord. Det er fedt at høre, at manualen kan give glæde til andre.

      Mvh Klaus

  • Hej
    Vi har med glæde brugt den opdateret manual (april 2017) i en træningskamp i Ry Basketball. Dejligt med en overskuelig manual for dommerbordet – den bliver nu standard fremadrettet:-)
    Mvh aktivitetsleder for Ry basketball

  • Hej Klaus

    Har lige taget et kig på den opdaterede udgave og har et par enkelte forbedringsforslag/kommentarer
    Nu prøver jeg lige at prioritere mine kommentarer i “SKAL med” og “BØR med”. Prioriteringen er min subjektive, fordi reelt synes jeg jo stadig at du skal have alle de ændringsforslag med som jeg skrev sidste år 🙂

    SKAL:
    p.9+12 – det er også en ændring af opgavefordelingen, at tidtageren passer holdfejlsmarkering. Det er protokolførerens ansvar.
    p.10 – fejl som medfører straffekast skal angives med en apostrof. Jeg synes du skal få det med i eksemplerne, da det kan være vigtigt i forhold til at rekonstruere hvad der er foregået i forhold til fejl og scoringer.
    p.11 – hvis holdet ikke har taget en time-out i 2. halvleg, slette en time-out (den første!!) ved at sætte en vandret dobbeltstreg i rubrikken (jf. § 18.2.5 – 2. pkt). Det er simpelthen en regel, at man kun have to time-outs i de sidste 2 minutter af 4. periode.

    BØR:
    Alle mine tidligere kommentarer vedr. holdopstilling og udfyldelse af protokol.

    … og ja, protokolføreropgaven er omfattende. En anbefaling, jeg fik i dag fra kommissæren til pokalsemifinalen mellem Bakken og HIC, er at have en assisterende protokolfører (dvs. 4 personer ved dommerbordet). Den assisterende protokolfører kan så overtage nogle opgaver (fx fejlskilte, holdfejlsskilte, boldbesiddelsesindikator), samtidig med at han/hun hjælper protokolfører med at holde øje med numre på spillere etc. Dette kan være en rigtig god ide, når protokolføreren er urutineret.
    Desuden kan det være en måde at lære at føre protokol, ved at sidde og kigge på.

    Det sidste her måske mere et råd til klubber og kan være en hjælp til uddannelse af dommerbordsofficials.

    Torsten

    • Hej Torsten

      Mange tak for din besked. Jeg sætter stor pris på din hjælp!

      Jeg synes, dine kommentarer er supergode. Samtidig har jeg brug for at gå i tænkeboks, for kommentarerne lægger op til genovervejelser om målgruppevalg samt medfører designmæssige udfordringer.

      Jeg skal nok holde dig orienteret om, hvad jeg beslutter.

      Mvh Klaus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *